MA-הריק הנוכח
עיצוב הבית היפני המסורתי מבטא בעקרונותיו את התפיסה הפילוסופית של הזן.
אלו הם עקרונות אסתטיים שנוצרו מתוך התבוננות בטבע ותשומת לב לפרטים, וכוללים שימוש בחומרים טבעיים, רצף והמשכיות בין החללים, פתיחות ותנועה בין הפנים והחוץ, א-סימטריה ומקצבים משתנים של צורות. ניתן למצוא בעיצוב היפני ביטוי להערכת היופי שבדברים הפשוטים, המאופקים והיומיומיים ולאיכות המצויה בדברים שיד הזמן שחקה.
חלל יפני מסורתי נראה פשוט, מינימליסטי, מוקפד והרמוני, ויש בו אוירה המשרה עלינו קסם מיוחד.
כשמתבוננים בו נדמה שהעין המערבית שלנו, שהורגלה ב"רעש" של ריבוי פרטים ולעיתים אף עומס יתר-מגלה משהו חדש.
בתקופות מסוימות בעיצוב המערבי הקלאסי נראה כאילו שרר פחד מהריק והמעצבים השתדלו
למלא כל פינה וכל משטח בקישוטים ובחפצים.
הפחד מפני הריק, שמא יראה דל וחסר, מתגלה אצלנו גם במבוכה הנוצרת בדממה וברצון המיידי למלא אותה במילים וצלילים. כדאי אף להקדיש מחשבה למשמעות הנובעת מכך שבשפה העברית "חלל" פירושו גם "מת"
לכן, יתכן שהסיבה כי מראה החדר היפני שובה את ליבנו היא שהחלל אמנם ריק ומינימליסטי, אך עם זאת הוא חם ומלא באיכות נוספת.
כששאלו את ארתור רובישטיין על סוד הקסם של נגינתו הוא ענה: "את התווים אני מנגן לא טוב יותר מהרבה אחרים, אבל את הרווחים - שם נמצאת האמנות".
בתפיסה היפנית קיים המושג "מה" המציין מקום או רווח ריקים בחלל או בזמן. "מה" מציין את היופי במה שאינו נאמר, במה שמרומז, בשטחים הריקים שיש בציור, בחלל הבית, בגנים או בין הצלילים.
"מה" אינו היעדר או סתם ריקות. השטח הריק הנוכח בציור הוא בעל ערך ממש כמו קווי המכחול.
למעשה הוא שנותן את האיכות והעוצמה לאותם קווים.
דמיינו לעצמכם חדר אחד, או פינה בבית שבהם תיצרו לעצמכם מרחב מאפשר שכזה.
חולצים נעליים, דורכים על מחצלות טטאמי העשויות גבעולי קש אורז, ומתיישבים על כרית נוחה.
התאורה חמה ורכה, על הקיר תלוי הדפס שקט או קליגרפיה ומול העיניים אגרטל חרס ובו סידור פרחים צנוע ופשוט.
חלל שאפשר לחוות בו שקט, שלווה, התבוננות פנימית ורווח.
אולי אפילו רווח בין המחשבות.
הריק
שלושה חישורים מתאחדים
בטבורו של גלגל
מלבד החישורים
הריק
הוא רובו של הגלגל
כד החרס
עקר שימושו הוא בחללו
על כן
האין יש לו תפקיד
הריק בעל צורה
בית
הוא ריבועים של אויר
דלת בין שני חדרים
רק מחברת את האוויר
חלון מחבר חלל מרובע
עם הריק הגדול
שבחוץ
לעיתים היש הוא רק תרוץ ואריזה
והאין הוא האוצר האמיתי
מתוך ספר הטאו
בתרגום ניסים אמון